Bezoek GJS november '22donderdag 17 november 2022 14:08

Na enige stress bij de organisatoren vanwege een late annulering door Pieter Grinwis, die zich vanwege een spoeddebat tot zijn spijt af moest melden, was Gert-Jan Segers gelukkig bereid om hem te vervangen. Daarbij wilde hij graag in gesprek met de inwoners van onze gemeente en weten waarover zij zich druk maken.

In het mooie Duinhotel Breezand in Vrouwenpolder hadden we een prachtige zaal om de ongeveer 50 bezoekers te ontvangen.

René, onze fractievoorzitter, opende de avond met een welkomstwoord en gebed. Bert, onze nieuwe wethouder, stelde zichzelf voor, naast de andere leden van ons team. Daarna was het woord aan Gert-Jan.

Hij gaf een korte uitleg over zijn ‘drive’ om politiek actief te zijn. Daarnaast schetste hij iets van de huidige politieke verhoudingen, de afstand van de burger tot de (lokale) politiek, de polarisatie in de samenleving en de vele uitdagingen die er in de landelijke, maar ook lokale politiek zijn. Daarna ging hij in gesprek met de zaal.

Een groot deel van de vragen van inwoners ging over de stikstofproblematiek in relatie tot landbouw en woningbouw. Gert-Jan gaf aan dat het zeker niet alleen de landbouw is die stikstof veroorzaakt; ook scheep- en luchtvaart, en zware industrie zoals Yara en Tata steel hebben hier een behoorlijk deel in. Zeker in Zeeland.

Ook andere vragen, zoals over het asielbeleid, woningbouw voor de juiste doelgroepen en de energiecrisis kwamen aan de orde.

Ons doel is om in een tijd van wantrouwen en groeiende kloven de politiek en onze inwoners weer bij elkaar te brengen. Deze avond was daartoe een hele mooie voorzet.

We hopen in het tweede kwartaal van 2023 alsnog Pieter Grinwis te ontvangen. We houden u hiervan op de hoogte!

Reacties op 'Goed gesprek inwoners gemeente en Gert-Jan Segers over dichten platteland-stadkloof'